فهرست مطالب

حقوق اسلامی - سال بیستم شماره 1 (پیاپی 76، بهار 1402)

فصلنامه حقوق اسلامی
سال بیستم شماره 1 (پیاپی 76، بهار 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/02/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد رجبی*، محمدعلی حاجی ده آبادی، محمدخلیل صالحی صفحات 7-30

    در نظام تقنینی ما علاوه بر قوه قضاییه، نمایندگان مجلس و دولت صلاحیت ابتکار تقنین یا تدوین پیش نویس قوانین ازجمله در حوزه جرم انگاری و کیفرگذاری را دارند. بدیهی است زمانی که چند نهاد صلاحیت مشابه دارند، اعمال این صلاحیت باید به گونه ای باشد که در عمل منجر به تشتت نگردد. مهم ترین اقدام در این راستا، حرکت در یک مسیر روشن و از پیش تعیین شده است. در نظام تقنینی ما متاسفانه چنین خط سیری پیش بینی نشده است و ابزارهای موجود در این راستا که چنین گمانی درخصوص آن می رود، ناکارآمد هستند.این مقاله با تبیین وضع موجود درخصوص صلاحیت نهادهای مبتکر قانون در حوزه جرایم و مجازات ها، راهکار تحقق انسجام در اعمال صلاحیت قوای سه گانه در ابتکار قانون گذاری را علاوه بر لزوم پذیرش صلاحیت ابتکار قانون گذاری نمایندگان مجلس و دولت در حوزه مذکور، ارایه مرجعیت این ابتکار به قوه قضاییه و وارد کردن آن در فرایند قانون گذاری به دلیل ظرفیت ها و لوازم متناسب جهت جرم انگاری و کیفرگذاری کارآمد معرفی کرده است، بدون اینکه موجب سلب یا تضییق صلاحیت ابتکار قانون گذاری مراجع پیش گفته گردد.

    کلیدواژگان: ابتکار تقنینی، سیاست جنایی تقنینی، دولت، مجلس، قوه قضائیه
  • رضا قاسمی رستمی*، محمدمهدی الشریف، سید محمدصادق طباطبایی صفحات 31-51

    با وجود اینکه قانون مدنی تنها در یک ماده، آن هم به نحو مجمل که از آن نمی توان قاعده ای عمومی استنباط کرد، به بحث فروش مال مشاع پرداخته است، در دو قانون امور حسبی و افراز و فروش املاک مشاع، قانون گذار پیش از انقلاب، به تبیین مقررات بیع مال مشترک به نحو مبسوط، پرداخته است. عده ای بر این اساس، باور دارند که قوانین اخیر، اجمال قانون مدنی در خصوص موضوع یاد شده را از میان برده است. رویه قضایی نیز بر همین عقیده است و هم اکنون دعاوی مرتبط با فروش مال مشاعی را با آن دو قانون تعیین تکلیف می کند. اما ابهام از آنجا شروع شد که فقهای شورای نگهبان در پی نظرخواهی صورت گرفته از آنها، اطلاق برخی مواد قانون و افراز و فروش املاک مشاع و آیین نامه ی مرتبط با آن را در فرضی که همه ی شرکاء راضی به تقسیم نباشند، خلاف شرع و باطل اعلام کرد. تفطن در آن نظریه ی نشان می دهد که فقهای شورای نگهبان بر خلاف رویه ی قضایی و آنچه در آن دو قانون آمده است، برای تشریع فروش مال مشاع، صرف احراز غیر قابل تقسیم بودن مال را کافی نمی دانند، بلکه به عقیده ی ایشان، علاوه بر شرط مذکور، احراز دو عنصر ضرر و امتناع شرکا نیز ضروری است.

    کلیدواژگان: بیع قهری، مال مشاع، تقسیم، نفی ضرر، امتناع، ولایت بر ممتنع
  • فرج الله هدایت نیا* صفحات 53-75
    ساختار کلی فقه امامیه در طرح ابتکاری محقق حلی در کتاب شرایع الاسلام، چهاربخشی و به عبادات، عقود، ایقاعات و احکام خاص طبقه بندی شده است. در این ساختار کلی که تا زمان ما الگوی رایج و پذیرفته شده است، خانواده جایگاه معرفتی مشخص و ساختار درونی منظمی ندارد. افزون بر این، در ساختار شرایع الاسلام، مجموعه مسایل باب های فقه خانواده به حقوق خصوصی یا روابط دورن خانوادگی محدود است و برای مباحث مهم مربوط به مناسبات دولت و خانواده بابی اختصاص نیافته و مسایل آن بررسی نشده است. بنابراین، فقه خانواده «فاقد تشخص»، «ناقص» و «نامنظم» بوده و نیازمند طرحی جدید است. نوشتار کنونی در مقام طراحی ساختار جامع و تبویب منطقی فقه خانواده برآمده است. در طرح پیشنهادی نگارنده، ساختار کلی فقه خانواده دو بخشی است؛ بخش نخست به مسایل مربوط به «حقوق خصوصی» و بخش دوم به مسایل مربوط به «حقوق عمومی» خانواده اختصاص یافته و نظام مسایل هر دو بخش شناسایی و مدون گردیده است.
    کلیدواژگان: خانواده، ساختار، حقوق خصوصی، حقوق عمومی، نظام مسایل
  • ابراهیم باطنی* صفحات 77-110

    شناساندن و گرداندن مجرم در محل وقوع رفتار مجرمانه به عنوان جزیی از واکنش اجتماعی سنتی و شناخته شده در جوامع محسوب می شود. در نظام حقوقی ما، ریشه چنین واکنشی در بحث فقهی تشهیر قابل ملاحظه و بررسی است. تشهیر؛ و «مجرم گردانی» به عنوان ابزار و شیوه ای برای این نهاد، همچون بسیاری از واکنش های اچتماعی دیگر در قبال پدیده مجرمانه می تواند واجد آثار متفاوتی باشد و چالش هایی را به دنبال داشته باشد؛ اهمیت واکاوی دقیق و تبیین این موضوع از منظر حقوق کیفری، زمانی دوچندان و نمایان می شود که چنین رویکردی به بخشی از واکنش معمول در مورد مجرمانی خاص تبدیل شود. عدم تبیین دقیق چنین واکنشی در قالب سیاست کیفری متناسب و مبتنی بر اصول و قواعد حاکم بر نظام جزایی، این رویکرد را با ابهام و چالشی جدی مواجه ساخته و پرسش از جایگاه چنین اقدامی در فرآیند دادرسی و سیاست کیفری را به دنبال داشته است.این مقاله با بررسی نهاد تشهیر به طور عام و مجرم گردانی به عنوان شیوه ای خاص؛ به منظور تبیین جایگاه چنین واکنشی در نظام کیفری جمهوری اسلامی ایران، با نیم نگاهی به ریشه فقهی و اندیشه حقوقی و اصول حاکم بر حقوق جزا، به این پدیده و چالش های پیش روی این سیاست کیفری پرداخته است.

    کلیدواژگان: مجرم گردانی، تعزیر، تشهیر، سیاست کیفری، عوام گرایی کیفری، اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها
  • احمد فلاحی* صفحات 111-135
    ماده ی 220 ق.م.ا بیان می دارد: در مورد حدودی که در این قانون ذکر نشده است، طبق اصل 167 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عمل می شود. در مورد تفسیر این اصل و قابلیت تفسیری آن در تجریم حدودی که در قانون مجازات اسلامی فاقد عنصر قانونی هستند و نسبت آن با اصل 36، گاه رابطه ی آنها، چون عام و خاص تحلیل شده، برخی نسبت میان آنها را، حاکم و محکوم تلقی کرده، از نگاهی دیگر منابع و فتاوای مطروحه، چونان منابع قانون مذکور در اصل 36 تفسیر شده و بعضی ماده ی 220 را بیان تفسیر قانونگذار از این اصل در رجوع به فقه و آنهم صرفا در حدود دانسته اند. در این مقاله بیان شده است این ماده با ارزش های بنیادین زیربنای اصول 36، 166 و 169، کلیات قانون مجازات اسلامی به عنوان قواعد عام حاکم بر مواد اختصاصی این قانون و اصول و ارزش های بنیادین حقوق جنایی همخوانی ندارد. اصل 167 نیز یک اصل راهنما در تفسیر قانون بوده و نباید چون اصل یا قاعده ی جرم انگار به آن استناد کرد. بر این اساس و برپایه ی بندهای 2-1 و 6-1 ماده ی سوم قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور، ضرورت حذف این ماده وجود دارد.
    کلیدواژگان: اصل قانونی بودن جرم و مجازات، ماده ی 220 قانون مجازات اسلامی، تفسیر، اصل 36 قانون اساسی، اصل 167قانون اساسی
  • مسلم ملکی*، شیما پورمحمدی صفحات 137-163
    موسیقی به عنوان یکی از هنرهای هفتگانه، در تمام جوامع از گذشته و حال وجود داشته و به عنوان یکی از ویژگی های مهم و قابل توجه فرهنگ جهانی در نظر گرفته می شود. احساسات و ایده هایی که موسیقی بیان می کند، موقعیت هایی که در آن موسیقی پخش می شود و به آن گوش داده می شود و نگرش نسبت به نوازندگان موسیقی و آهنگسازان به شدت تحت تاثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی، آب و هوا، دسترسی به فناوری و مسایل دینی قرار دارد. هنرمندان در طول زمان به این نتیجه رسیده اند اجرای برخی حقوق مربوط به آثارشان به تنهایی دشوار و در بسیاری موارد غیرممکن است و بهتر است نهادی جهت پیگیری و مدیریت حقوق آنها باشد تا بتوانند با فراغ بال بیشتری به آفرینش و خلق آثار جدید بی اندیشند؛ لذا در هر کشوری طبق شرایط و موقعیت خود و گاهی با استفاده از تجربیات سایر کشورها انواع سازمان های مدیریت جمعی حق مولف و حقوق مرتبط را تشکیل داده اند. ایجاد نظام مدیریت جمعی حق مولف در ایران می تواند موجب ارتقای سطح حمایت از حق مولف و حقوق مرتبط و حرفه ای شدن تجارت در این زمینه ها گردد و بدین وسیله موقعیت صاحبان حقوق همچون آهنگسازان، خوانندگان، نویسندگان و هنرمندان را بهبود بخشد به گونه ای که به بهترین شکل از منافع تجاری اثر خود برخوردار شوند و از طرف دیگر منجر به رشد صنایع فرهنگی و هنری درکشور می شود و نیاز جامعه و مصرف کنندگان را به شکل بهتری تامین می کند.
    کلیدواژگان: حق مولف، مدیریت جمعی، حقوق مرتبط، سازمان مدیریت جمعی، آثار موسیقایی، صنایع فرهنگی
  • حسین احمدی*، مصطفی احمدی صفحات 165-185
    پوزیتیویسم حقوقی نسبت به بایدهای اخلاقی و حقوقی و ارتباط آنها، دیدگاه خاصی دارد که در دو سده گذشته مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است؛ تفکیک ابعاد معناشناسانه، هستی شناسانه، معرفت شناسانه، مباحث منطقی بایدهای اخلاقی و حقوقی و رابطه آنها از منظر پوزیتیویسم حقوقی، مخاطب را برای ارزیابی دقیق تر این دیدگاه، یاری می رساند؛ این مقاله با تفکیک یادشده، دیدگاه پوزیتیویست های حقوقی را بررسی میکند. در میان پوزیتیویست های حقوقی، برخی با رویکرد سخت و با عنوان پوزیتیویست های طردگرا، به عدم امکان التزام به اخلاقی شدن بایدهای حقوقی باور دارند؛ عده ای دیگر تنها به عدم التزام بر اخلاقی شدن حقوق گرویده اند. به نظر می رسد پوزیتیویسم های حقوقی با نفی واقعیت عینی از بایدهای اخلاقی و حقوقی در هستی شناسی و قول به نسبیت در معرفت شناسی، رابطه منطقی میان باید و هست را نفی کرده اند و به تفکیک بایدهای اخلاقی و حقوقی معتقد شده اند؛ اما با توجه به هدف قرب به کمال مطلق که از اهداف خلقت در دیدگاه اسلام مطرح می شود و قابل تبیین عقلانی است، نمی توان دیدگاه پوزیتیویسم حقوقی را پذیرفت.
    کلیدواژگان: پوزیتیویسم حقوقی، باید اخلاقی، باید حقوقی، اخلاق، حقوق
  • محسن برهانی*، الهه لطفعلی زاده صفحات 187-210
    وجود مولفه های تاثیرگذار بر نظام حقوقی نقطه عزیمت پلورالیسم حقوقی است؛ نظریه ای که محوریت آن، بررسی تکثر در یک نظام حقوقی است. با توجه به وجود نوعی تعدد و چندگانگی در اغلب نظام های حقوقی از قبیل تکثر در مبانی و منابع، ضرورت توجه به این نظریه نمایان می گردد؛ امری که در نظام حقوقی ایران نیز قابل بررسی می باشد. نظام حقوقی ایران از زمان مشروطه در دوگانه شریعت/قانون قرار گرفته و جایگاه این دو به عنوان منبع هنوز یکی از مسایل اصلی نظام حقوقی ایران است. با تصویب اصل چهارم قانون اساسی و مسیولیت شورای نگهبان در تطبیق مصوبات مجلس با موازین اسلامی، این مساله پیچیده تر شد، چرا که استنباط فقهی امری متکثر است و یافتن یک نظر و جمع آن با اراده عمومی نیازمند تامل می باشد. در این مقاله با تبیین مفهومی تکثرگرایی حقوقی و فقهی و توجه به ظرفیت های فقه اسلامی به این مهم پرداخته شده است که در صورت تکثر فتاوا، مجلس در انتخاب هر یک از نظرات به عنوان مبنای فقهی، اختیار دارد و شورای نگهبان نمی تواند به استناد مغایرت مصوبه با نظر فقهی دیگر، آن مصوبه را خلاف شرع تشخیص دهد.
    کلیدواژگان: پلورالیسم حقوقی، ثابتات شریعت، تکثرگرایی حقوقی، تکثرگرایی فقهی، قانون اساسی، تکثر فتاوا، تکثر مبانی
|
  • Mohammad Rajabi *, MohammadAli Hajidehabadi, Mohammad Khalil Salehi Pages 7-30

    In our legal system in addition to the judiciary, members of parliament and government are qualified to legislative initiative including Criminalization and Penalization. It is obvious that when several institutions have Similar qualification, implementation of qualification should be in such a way that there is no interference. The most important action to solve this problem is to move in a predetermined direction. But in our legal system, this direction is not foreseen and the existing tools are ineffective.This article, by explaining the current situation regarding the institutions qualified to legislative initiative in criminalization and penalization, the solution to achieving coherence in the application of the competence of the three powers in the legislative initiative, in addition to the need to accept the competence of the legislative initiative of the parliament members and the government in the aforementioned area, presenting the authority of this initiative to the authority judiciary and entering it into the legislative process; because the judiciary has the appropriate tools for efficient legislation regarding criminalization and penalization.

    Keywords: Legislative initiative, legislative criminal policy, Government, Parliament, judiciary
  • Reza Qasemi Rostami *, MOHAMMAD MAHDI ALSHARIF, Seyyed MohammadSadegh Tabatabaei Pages 31-51

    Although the Civil Code deals with the sale of common property in only one article, in a concise form from which no general rule can be deduced, in the two laws of civil affairs and the division and sale of common property, the legislature preceded The revolution has explained the rules of the sale of common property in detail. On this basis, some believe that recent laws have removed the conciseness of civil law on the subject. The jurisprudence is of the same opinion and now assigns lawsuits related to the sale of communal property by those two laws. But the ambiguity started when the jurists of the Guardian Council, after consulting them, applied some articles of the law and the division and sale of common property and related regulations in the assumption that not all partners are satisfied with the division, is against the Sharia and Declared invalid. Controversy in that theory shows that the jurists of the Guardian Council, contrary to the judicial procedure and what is stated in those two laws, to legislate the sale of common property, do not consider it sufficient to justify the indivisibility of property, but in their opinion, In addition to the above condition, it is also necessary to establish the two elements of loss and refusal of the partners.

    Keywords: Forced sale, Common property, Division, loss rejection.Refusal, provincial abstinence
  • Farajollah Hedayatnia * Pages 53-75
    The general structure of Imami jurisprudence in the initiative of Mohaghegh Hali in the book Sharia al-Islam is divided into four parts and is classified into orships, contracts, agreements and special rules. In this general structure, which has been a common and accepted model until our time, the family does not have a specific epistemological position and a regular internal structure.In addition, in the structure of Sharia al-Islam, the set of issues of family jurisprudence is limited to private law or inter-family relations and is not dedicated to important issues related to the relationship between the government and the Babi family and its issues have not been studied. Therefore, family jurisprudence is unrecognizable, incomplete and irregular and needs a new plan. The present article is in the position of designing a comprehensive structure and logical explanation of family jurisprudence. In the author's proposal, the general structure of family jurisprudence is divided into two parts; The first part is dedicated to issues related to private law and the second part to issues related to public law of the family and the system of issues of both sections has been identified and codified.
    Keywords: Family, structure, Private law, Public rights, system of issues
  • Ebrahim Bateni * Pages 77-110

    Identifying and directing the offender at the scene of criminal behavior is part of the traditional and well-known social response in societies. In our legal system, the root of such a reaction can be considered in the jurisprudential discussion of "Tashhir". And "criminalization" as a tool and method for this institution, like many other social reactions to the criminal phenomenon can have different effects and lead to challenges; The importance of careful investigation and explanation of this issue from the perspective of criminal law becomes doubly apparent when such an approach becomes part of the usual response to specific crimes.The lack of accurate explanation of such a reaction in the form of appropriate criminal policy based on the principles and rules of the penal system, has faced this approach with serious ambiguity and challenge and has raised the question of the place of such an action in the process of criminal proceedings and policy.This article examines the institution of intoxication in general and criminalization as a specific method; In order to explain the position of such a reaction in the penal system of the Islamic Republic of Iran, with a look at the jurisprudential roots and legal thought and principles governing criminal law, has addressed this phenomenon and the challenges facing this penal policy.

    Keywords: criminalization, Ta'zir, Tash'hir, Penal policy, Judicial Justice, the principle of legality of crimes, punishments
  • Ahmad Fallahi * Pages 111-135
    Article 220, based on Article 167, states the possibility of punishing the “Hodoud” that are not mentioned in the law. Regarding the interpretation of this article (167) and its interpretation capability in criminalizing the “Hodoud” that lack legal elements in the Islamic Penal Code and its relationship with article 36, has been analyzed as general and specific rules, some have considered it as ruling and condemned. From another point of view, the mentioned sources and fatwas are interpreted as the sources of the law in article 36 and some have considered article 220 to be the legislator's interpretation of this article. In this article, stated that article220 is not consistent with the fundamental values underlying article 36, 166 and 169, the general principles of the Islamic Penal Code as general rules governing the specific articles of this law, and the fundamental principles and values of criminal law. Article 167 is a guiding principle in the interpretation of the law and should not be cited as a criminal principle or rule. Based on this and based on paragraphs 1-2 and 6-1 of the third article of the Law on Compilation and Revision of Laws and Regulations of the country, there is a need to remove this article.
    Keywords: the principle of legality of crime, punishment, Article 220 of the Islamic Penal Code, Interpretation, Article 36 of the Constitution, Article 167 of the Constitution
  • Moslem Maleki *, Shima Poormohamadi Pages 137-163
    Music, as one of the seven arts, has existed in all societies, past and present, and is considered as one of the most important and significant features of world culture. Emotions and ideas expressed by music, situations in which music is played and listened to, and attitudes toward musicians and composers strongly influenced by social, economic, climate, access to technology, and religious issues. contract. Artists have come to the conclusion over time that the implementation of some rights related to their works alone is difficult and in many cases impossible, and it is better to have an institution to pursue and manage their rights so that they can create new works with more leeway. Think; Therefore, in each country, according to their conditions and sometimes using the experiences of other countries, various types of collective management organizations have formed copyright and related rights. Establishing a collective copyright management system in Iran can raise the level of copyright and related rights protection and professionalize the business in these areas, thereby improving the position of copyright holders such as composers, singers, writers and artists. The species that best enjoy the commercial benefits of their work and on the other hand leads to the growth of cultural and artistic industries in the country and better meets the needs of society and consumers.
    Keywords: copyright, collective management, Related Rights, collective management organization, musical works, Cultural industries
  • Hossein Ahmadi *, Mostafa Ahmadi Pages 165-185
    Legal positivism has a particular view on moral and legal requirements and their relationship which has attracted the attention of many researchers over the past two centuries; Separating the semantic, ontological, epistemological dimensions, logical issues of moral and legal requirements and their relationship from the view of legal positivism, helps the audience to evaluate this view more accurately; This article, with the mentioned separation, examines the views of legal positivists in detail. Among legal positivists, some with a hard approach, under the title of rejective positivists, believe in the impossibility of committing to the moralization of legal requirements; others just believe in non-obligation to moralization of law. It seems that Legal positivists by rejecting the objective reality of moral and legal necessity in ontology and the belief in relativity in epistemology, have denied the logical relationship between "is" and "ought" problem and believed in separation of moral and legal requirements. According to the goal of closeness to absolute perfection, which is considered as targets of creation in Islam and is able to be clarified rationally, the view of legal positivism is not acceptable.
    Keywords: Legal Positivism, moral requirement, legal requirement, Moral, Law
  • Mohsen Borhani *, Elaheh Lotfalizadeh Pages 187-210
    The existence of influential elements on the legal system is the starting point of legal pluralism; A theory that focuses on the study of plurality in a legal system. Given the existence of a kind of plurality and multiplicity in most legal systems such as plurality in principles and sources, the need to pay attention to this theory becomes apparent; This can also be studied in the Iranian legal system.The Iranian legal system has been in the duality of Sharia/law since Constitutional Era and the position of this duality as a source is still one of the main issues of the Iranian legal system. when Articles 4 of the Constitution and the responsibility of the Guardian Council in implementing parliamentary approvals with Islamic principals were legislated, this issue became more complicated, because jurisprudential inference is a multiple matter and finding an opinion and collecting it with the public will requires reflection. This article with explanation of the legal and jurisprudential concept of pluralism and according to the capacities of Islamic jurisprudence reviews that In case of multiple fatawas, the parliament has the right to choose any of the opinions as a jurisprudential basis, and the Guardian Council can not consider that approval as contrary to Sharia, citing the discrepancy between the approval and another jurisprudential opinion.
    Keywords: Legal Pluralism, Foundation of sharia, jurisprudential pluralism, Constitution, plurality of fatawas, plural principles